About

Every fall the UAAC hosts Canada’s professional conference for visual-arts-based research by art historians, professors, artists, curators and cultural workers. The conference is held at a different location each year, normally at a Canadian university or college, and the sessions and panels address issues and subjects in art history, theory and practice from a variety of methodological approaches.

Due to COVID-19, the 2020 conference will be held online from October 15 – 17. All sessions are broadcast live via zoom.

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Welcome

When we started planning the UAAC 2020 conference over a year ago, we dreamily envisioned welcoming delegates to Vancouver, British Columbia, for the first time since 1997. Misty evening walks through the Gastown neighbourhood where Simon Fraser University was to host the conference, rock-skipping along the seashore, panoramic views of the north shore mountains through the windows of the Harbour Centre conference rooms, and, centrally, an appreciation for the land, and our place as visitors on the traditional, ancestral and unceded Salish territories of the xʷməθkwəy̓əm (Musqueam), Skwxwú7mesh (Squamish), and Səl̓ílwətaɬ (Tsleil-Waututh) Nations.

One of our main concerns at the time — Vancouver’s notoriously soggy rainy season — seems trite in retrospect and in the wake of the 2020 we have instead weathered. A few months ago, still wanting to create a space in which UAAC’s membership could gather, we decided to transition the conference to a virtual one. The learning curve has been immense, reflecting the various ways each of us has learned to adapt and innovate in the face of COVID-19’s unknowns. But so too have been the rewards, notably the engagement of a far-reaching global network of scholars, artists, and culture workers whose enthusiasm for participating in this first online UAAC conference suggests to us the deep desire for connection, conversation, and collaboration across time zones, geographies, and cultures. Stripped of our physical walls, computer wires and coffee break muffins, it has become exceedingly clear that our foundation is our membership.

While we are disappointed not to host the event in Vancouver this year, we are delighted to welcome you to the first ever virtual annual conference of the Universities Art Association of Canada. With thanks for joining us, we look forward to seeing you online!

Claudette Lauzon
Associate Professor, School for the Contemporary Arts, Simon Fraser University

Erin Silver
Assistant Professor, Department of Art History Visual Art & Theory, University of British Columbia


Bienvenue

Quand nous avons commencé à planifier le congrès 2020 de l’AAUC, il y a plus d’un an, nous nous imaginions rêveusement accueillir les délégués à Vancouver, en Colombie-Britannique, pour la première fois depuis 1997. Des soirées à se promener dans la brume du quartier Gastown, où l’Université Simon Fraser devait tenir le congrès; des galets rebondissant sur l’eau; des vues panoramiques des montagnes de la rive nord depuis les fenêtres des salles de conférence du Harbour Centre; et, surtout, une appréciation du territoire, et de notre place comme visiteurs sur les terres salish traditionnelles, ancestrales et non cédées des nations xʷməθkwəy̓əm (Musqueam), Skwxwú7mesh (Squamish), et Səl̓ílwətaɬ (Tsleil-Waututh).

L’une de nos principales inquiétudes de l’époque — la saison des pluies notoire de Vancouver — semble rétrospectivement bien banale, au vu de l’année que nous avons plutôt connue. Il y a quelques mois, comme nous voulions encore créer un espace où les membres de l’AAUC pourraient se rassembler, nous avons décidé de transformer le congrès en congrès virtuel. La courbe d’apprentissage fut immense, un reflet des différentes manières dont chacun et chacune d’entre nous a appris à s’adapter et à innover face aux aléas de la COVID-19. Mais les récompenses ont également été énormes, comme la mobilisation d’un vaste réseau mondial de chercheurs, d’artistes et de travailleurs culturels dont la participation enthousiaste à ce premier congrès en ligne de l’AAUC exprime le profond désir d’entretenir des liens, des conversations et des collaborations au-delà des fuseaux horaires et des frontières géographiques et culturelles. Sans la matérialité — les murs, les fils d’ordinateur et les muffins des pauses café —, il nous est apparu extrêmement clair que notre base, ce sont nos membres.

Bien que nous soyons déçues de ne pas vous accueillir à Vancouver cette année, nous sommes ravies de vous souhaiter la bienvenue au tout premier congrès annuel virtuel de l’Association d’art des universités du Canada. Merci de vous joindre à nous. Nous avons hâte de vous voir en ligne!

Claudette Lauzon
professeure agrégée, École des arts contemporains, Université Simon Fraser

Erin Silver
professeure adjointe, Département d’histoire de l’art, des arts visuels et de la théorie, Université de la Colombie-Britannique

President's Message

When we concluded our very successful conference last year in Quebec City, it was with the anticipation that we would all meet again this October in Vancouver, where our fifty-third annual conference was scheduled to take place at Simon Fraser University’s downtown campus. It is perhaps an understatement to say that a great deal has changed since then. In the immediate aftermath of the declaration of the Covid-19 pandemic in Canada, many organizations were forced to cancel their annual meetings. UAAC was fortunate in that our conference is held in the Fall, which gave us some time to consider the best course of action for our organization and our members. Following numerous discussions in March and April, the UAAC Board decided to go ahead with our conference online, hosted by Simon Fraser University.

The response by our membership to the virtual conference has been positive and enthusiastic. More than sixty panels will run over three days, and will feature two plenary panels, the first with Charmaine Nelson and the second with Stan Douglas. I want to thank the conference organizers, Claudette Lauzon (SFU) and Erin Silver (UBC) for all of their work to make this year’s conference happen under such unusual and difficult circumstances.

I also want to note that, following our workshop retreat last year in Quebec, the Board’s work on Strategic Planning has continued over the past year. Separate groups have met regularly to develop proposals on the three strategic priorities which came out of the workshop: effective communication with the membership; a governance structure that reflects the diversity of our membership; and the diversification of funding sources to support our strategic priorities. In consultation with our membership, we hope to begin taking specific steps to implement the recommendations over the coming year.

I'd especially like to thank Fran Pauzé, UAAC’s administrator, for the help and support she provides to the members of the UAAC Board and the organization generally. I also want to thank those members of the Board whose terms are concluding for their service. In particular, with great gratitude and not a little regret, I’d like to thank Charles Reeve, currently UAAC’s Treasurer, who is leaving the Board after many years of service in various capacities, including a term as President.

I know this has been a difficult and extraordinary year for all of us. The effects of the pandemic on post-secondary education systems have been severe. The pandemic has also exacerbated the underlying political and social crises that confront us in Canada and globally. Within this context, in some modest way, I hope this year’s conference can provide a valuable space to share our practices, to learn, and to connect professionally and personally.

Finally, I very much hope that we will be able to meet again in person at the Banff Centre in 2021 for UAAC Conference fifty-four.

Best wishes,
Benedict Fullalove
Associate Professor and Chair, School of Critical + Creative Studies, Alberta University of the Arts


Message du président

Quand nous avons conclu notre congrès très réussi de l’an dernier, à Québec, nous croyions que nous nous retrouverions en octobre de cette année à Vancouver, où devait se tenir notre cinquante-troisième congrès annuel, dans le campus du centre-ville de l’Université Simon Fraser. Ce serait un euphémisme de dire que les choses ont beaucoup changé depuis. Tout de suite après la déclaration de la pandémie de COVID-19 au Canada, beaucoup d’organisations se sont vues obligées d’annuler leurs rencontres annuelles. Par chance, le congrès de l’AAUC se tient à l’automne, ce qui nous a donné du temps pour réfléchir au plan d’action qui serait le meilleur pour notre organisation et pour nos membres. Après de nombreuses discussions en mars et en avril, le CA de l’AAUC a décidé d’aller de l’avant avec son congrès en ligne, organisé par l’Université Simon Fraser.

La réaction de nos membres à ce congrès virtuel a été positive et enthousiaste. Plus de soixante séances se tiendront pendant trois jours, et elles comprendront deux séances plénières, la première avec Charmaine Nelson et la seconde avec Stan Douglas. Je remercie les organisatrices du congrès, Claudette Lauzon (SFU) et Erin Silver (UBC), pour tout le travail qu’elles ont réalisé afin que ce congrès puisse avoir lieu, malgré les circonstances inhabituelles et difficiles.

Je tiens également à mentionner qu’après notre atelier de réflexion de l’an dernier à Québec, le CA a poursuivi ses efforts de planification stratégique dans la dernière année. Des groupes séparés se sont régulièrement réunis pour préparer des propositions portant sur les trois priorités stratégiques qui sont ressorties de l’atelier : des communications efficaces avec les membres; une structure de gouvernance qui reflète la diversité de nos membres; et la diversification des sources de financement pour soutenir nos priorités stratégiques. En consultation avec nos membres, nous espérons pouvoir commencer à prendre des mesures précises afin de mettre en œuvre les recommandations au cours de l’année qui vient.

Je remercie spécialement Fran Pauzé, l’administratrice de l’AAUC, pour l’aide et le soutien qu’elle fournit aux membres du CA de l’AAUC et à l’organisation plus généralement. Je remercie aussi pour leur contribution les membres du CA dont le mandat se termine. En particulier, c’est avec beaucoup de gratitude et non sans regret que je remercie Charles Reeve, actuellement trésorier de l’AAUC, qui quitte le CA après de nombreuses années de service à occuper différents rôles, dont un mandat à titre de président.

Je sais que cette année a été difficile et étrange pour nous tous. Les effets de la pandémie sur les systèmes d’enseignement postsecondaire ont été sévères. La pandémie a également exacerbé les crises politiques et sociales sous-jacentes auxquelles nous sommes confrontés, au Canada comme à l’échelle planétaire. Dans ce contexte, et d’une modeste manière, j’espère que le congrès de cette année constituera un espace précieux où nous pourrons partager nos pratiques, apprendre et entrer en relation les uns avec les autres, tant professionnellement que personnellement.

Enfin, j’espère sincèrement que nous pourrons nous revoir en personne au Banff Centre en 2021, pour le cinquante-quatrième congrès de l’AAUC.

Cordialement,
Benedict Fullalove
Associate Professor and Chair, School of Critical + Creative Studies, Alberta University of the Arts

Acknowledgments

There are many people and organizations to thank for their support, and we do so with genuine gratitude.

At Simon Fraser University, we thank the School for the Contemporary Arts, and especially SCA director Elspeth Pratt without whose magic-making skills this event would not have been possible. Thanks also to the Dean’s Office of the Faculty of Communication, Art and Technology, as well as the Office of the Vice-President Academic. At the University of British Columbia, we are grateful to the Department of Art History, Visual Art & Theory, and especially Department Head Dana Claxton, Administrator Andrea Tuele and Graduate Program Coordinator Bryn Dharmaratne, and for financial assistance provided by the Office of the Dean of the Faculty of Arts, the Department Head (AHVA), and the Audain Endowment for Curatorial Studies. We are also grateful for our colleagues at both institutions for their support, advice and encouragement along the way.

Special thanks to Alena Buis and the Department of Art History and Religious Studies at Langara College for organizational and financial support. We also thank UAAC President Ben Fullalove who, along with us, formed the panel adjudication committee, as well as Fran Pauzé, UAAC’s administrator, whose calm handling of UAAC 2020’s abrupt shift of venue was and is much appreciated.

Web designer Deanna Peters/Mutable Subject deserves a medal for the beautiful UAAC conference website that has become both the program and venue for this year’s proceedings. Thank you Deanna for your nimble and sure-footed professionalism, and for the care you took in making the website not only functional but also a joy to experience.

At SFU, a dedicated technical production team that includes Gillian Hanemayer, Miles Lavkulich, Ben Rogalsky, Stefan Smulovitz and Brady Cranfield made it possible not only to host the conference online, but to furthermore welcome a small group of Vancouver-based artists and scholars into SFU Woodwards for a handful of intimate (at a distance!) conversations. We also thank Charmaine Nelson, Stan Douglas, and Melanie O’Brian for their participation as keynote speakers.

Finally, we thank the students who assisted with the conference, especially our research assistant Andrea Valentine-Lewis. Thanks also to UBC graduate students Tobias Ewé, Yubing Guo, Jasmine Hynes, Andrea Sánchez Ibarrola, Erika Kindsfather, Jessica Law, Daniela Montelongo Perez and Titilope Salami.


Remerciements

Nous devons remercier pour leur soutien plusieurs personnes et organisations, et c’est avec une sincère gratitude que nous le faisons.

À l’Université Simon Fraser, nous remercions l’École des arts contemporains, et en particulier sa directrice Elspeth Pratt. Sans ses habiletés pratiquement magiques, cet événement n’aurait pas été possible. Nous remercions aussi le bureau du doyen de la Faculté des communications, des arts et de la technologie, ainsi que le bureau du vice-recteur à l’enseignement. À l’Université de la Colombie-Britannique, nous sommes reconnaissantes envers le Département d’histoire de l’art et des arts visuels, et surtout à sa directrice Dana Claxton, l’administratrice Andrea Tuele et à coordinateur des programmes d'études supérieures Bryn Dharmaratne. Nous remercions également le bureau du doyen de la Faculté des arts et aussi Fonds de dotation Audain en études curatoriales pour l’aide financiere. Nous sommes reconnaissantes envers nos collègues de ces deux établissements pour leur soutien, leurs conseils et leurs encouragements en cours de route.

Nous remercions spécialement Alena Buis et le département d’histoire de l’art et d’études religieuses du Collège Langara pour leur soutien organisationnel et financier. Nous remercions aussi le président de l’AAUC, Ben Fullalove, qui a formé avec nous le comité décideur, ainsi que Fran Pauzé, l’administratrice de l’AAUC, dont la gestion calme du changement soudain de site du congrès 2020 de l’AAUC fut et est encore très appréciée.

La conceptrice Web Deanna Peters/Mutable Subject mérite une médaille pour le magnifique site Web du congrès de l’AAUC qu’elle a conçu, lequel est devenu à la fois le programme et le site des actes de cette année. Merci, Deanna, pour ton professionnalisme et ta souplesse, ainsi que pour t’être assurée que le site Web est non seulement fonctionnel, mais agréable à utiliser.

À l’Université Simon Fraser, une équipe technique de production dévouée qui inclut Gillian Hanemayer, Miles Lavkulich, Ben Rogalsky, Stefan Smulovitz et Brady Cranfield a fait en sorte qu’il est possible non seulement de tenir le congrès en ligne, mais aussi d’accueillir un petit groupe d’artistes et de chercheurs vancouvérois dans les locaux de SFU Woodward’s pour quelques conversations intimes (et distanciées!). Nous remercions également Stan Douglas, Melanie O’Brian et Charmaine Nelson pour leur participation à titre de conférenciers d’honneur.

Enfin, nous remercions les étudiants et les étudiantes qui ont offert leur soutien au congrès, en particulier notre adjointe à la recherche Andrea Valentine-Lewis. Nous remercions également les étudiants aux cycles supérieurs de l’UBC Tobias Ewé, Yubing Guo, Jasmine Hynes, Andrea Sánchez Ibarrola, Erika Kindsfather, Jessica Law, Daniela Montelongo Perez et Titilope Salami.

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